tisdag 24 mars 2015

Qualisys - Löpanalys

För en vecka sedan gjorde jag en helt galet rolig grej. Jag gjorde en helkroppsanalys av min löpteknik. Företaget Qualisys håller till i Göteborg men tog med sig sin fantastiska utrustning till kompetenscentret för fötter, hjärna och rörelse, Art of Running.  Förhoppningsvis kommer det att finnas en sådan här utrustning hos Art of Running i framtiden. Vi håller alla tummarna för det. Det är en helt genomgående analys av din löpteknik som bl.a. mäter höftens olika lägen, knäts vinkel, fotledens flexibilitet, fotisättning och fotens vinkel. Varför ska man då göra detta? Och hur vet man vad som är rätt löpteknik? Jo, detta företag har studerat biomekaniken hos elitlöpare som är skadefria och byggt upp en databas med deras olika rörelsemönster. Då kan andra löpare som kommer och gör detta test jämföras med denna databas och på detta sätt kan man upptäcka skillnader i rörelsemönster. Idag blir ca 50% av alla löpare skadade varje år. Även om du bara har en liten skada och inte gör något åt den kan man tänka sig vad som händer efter ett tag om man inte gör någon förändring. För mig var det här en helt fantastisk och lärorik upplevelse. Gå in och läser mer om Qualisys på deras hemsida.






Hur gick det då för lilla mig? Alltså jag kan fortfarande så här veckan efter sitta och le över mina resultat. Det är så icke likt mig att berätta hur bra det såg ut, men jag måste ju ändå få göra det. Med oro för att höften var helt flängig, vippig och roterandes åt alla håll efter allt barnafödande blev jag överlycklig över att den var helt still och precis där den skulle vara. Och löpsteget var super! En del små justeringar och framförallt, släpp taget! Bara kör och njut som kommer allt sitta på plats. 

    
Jag blir så glad över resultatet då jag vill satsa på min löpning. Jag har ju en dröm om att jag kan bli så bra löpare jag bara kan med mina förutsättningar. Jag kan ju självklart bli bäst om jag vill och kämpar för det och tycker att det är roligt. Vad är det att bli bäst? För mig är det att bli så bra som bara jag kan bli, vilket betyder att jag kanske inte står etta på prispallen i ett Skyrunningrace i Italien men jag har sprungit ett Skyrunninglopp och då är jag bäst i mina ögon:) Det gäller att sätta egna mål och inte följa andras. Sen kan man självklart bli inspirerad av andra såklart. 
Jag tror att felet många gör är att fråga vad alla andra gör och vad de har för mål, vad de använder för skor och hur mycket de tränar i veckan. Det har ju egentligen ingen betydelse för allt handlar om dig själv och dina egna förutsättningar. Det finns inget rätt och fel men det finns rätt för dig och fel för dig så gå din egen väg och se till vad som passar och är bäst för dig. Då kommer du att lyckas, jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar