söndag 29 mars 2015

Backträning på riktigt!

Hur f-a ska jag orka springa 2 timmar upp och ner för Hammarbybacken?! Men såklart, man måste prova för att få veta. Så på´t bara! Vi blev ett skönt härligt gäng löpare idag som trotsade vind och regn och tog oss an Hammarbybacken hela 2 timmar.

Vi gick igenom lite teknik och upplägg inan, tack Henrik och Magnus för bra tips. Så var det bara att nöta på. Långsamt men med rätt teknik, och hör och häpna man orkade springa uppför hela backen. Små korta trippande steg, tillslut kommer man upp till toppen med så mycket mer energi kvar i benen än när man maler på med stora tunga steg för att komma upp så fort som möjligt. Nu fattar jag varför jag höll på att dö av trötthet när jag sprang Salomon Trail Tour Sälen halvmaran i somras då loppet startade med att springa uppför Tomasbacken. Jag hade helt fel teknik.Jag har grämt mig över den backen under väldigt lång tid och funderat på hur jag någonsin ska orka springa uppför en sådan lång backe i ett svep (utan att vara helt slut när man kommit upp). Men som vanligt, allt handlar om teknik.
Men det är så galet gul att springa i backe. Älskar att träna backe. Kanske därför jag gör det jag gör:) Härligt att träna tillsammans med andra, kunna peppa varann och pressa sig själv lite extra.




Vi hade inte riktigt tur med vädret idag, men det är ju lite tjusningen. Dyngsur och stickande lår av de kalla starka vindarna. Det gällde att hålla i sig på toppen för att inte blåsa bort. Men att träna i sämre väderförhållanden är ju också bra för det är ju precis vad man kan vänta sig i fjällen. Vi avslutade med att springa ett par vändor på bandet för att suga ur det sista i låren. Sen var jag helt slut! Men såååå nöjd över dagens grymma badass-pass! 


Nöjda och glada efter 12 vändor upp och ner för Hammarbybacken i detta mindre sköna väder!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar