måndag 1 december 2014

Nynäs runt - sörmlandsleden i miniatyr

När jag letade efter en härlig lagom lång rundslinga för lördagens långpass fastnade jag för beskrivningen av Nynäs runt. 

"...en lång, vacker och kulturhistorisk mycket intressant rundslinga genom Sörmlands samtliga naturtyper i Nynäs stora naturreservat. Storskog, havskust, höjdsträckningar med utsikter, vackra sjö- och odlingslandskap."

Denna runda skulle vara 26km, men är man inte uppmärksam på orangea markeringar och pilar så kan det bli helgalet. Vi sprang och pratade och hade det jättetrevligt tills vi kom till en vägkorsning och funderade på åt vilket håll vi skulle springa och kollade på kartan. Då insåg vi att vi hade sprungit för långt, fortsatt på etapp 53:1, så det var bara att vända. Detta resulterade i att rundslingan blev nästan 36km istället. Vilket vi inte riktigt planerat för så både vatten och energi tog slut för tidigt.
Denna runda gav mig både distansrekord och även rekord på duration. Vi sprang i nästan 6 timmar! Efter 5 timmar var jag helt slut, då var det viljan och peppord från killarna som fick mig att fortsätta. Jag hade iof inte så mycket val än att fortsätta eftersom jag var tvungen att ta mig till bilen:)
Aldrig någonsin har en banan smakat så gott när vi väl kom fram till bilen. Kan varmt rekommendera denna runda både för löpning och vandring. Du får verkligen njuta av alla olika naturtyper, har du tur så får du se en älg:)




Underbart att detta finns kvar! Otroligt gott vatten. (etapp 53)


Bakom oss smög en älg runt. Stod och tittade ut över kalhygget och sade: -Tänk om man fick se en älg! Så vände jag mig om och vad fick jag se, jo där stod ju skogens konung! Magiskt!

Strax innan Nynäs slott. Sista höjdstigningen. 



Åter igen en helt fulländad runda i löparskor! På återseende sörmlandsleden, Krister och Robert!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar