måndag 16 februari 2015

Gästbloggare - Henrik Fröjd

I lördags var det ettårsjubileum för mig som lång- och traillöpare. Kunde inte firas bättre med härligt väder, vacker och utmanande sträcka runt Nynäs slott och framförallt trevligt sällskap! På ett år har jag sprungit ungefär 125 mil, men det är inget mot Sandra som sprungit 300. Fast jag är ju ändå nybörjare.

Jag har genom åren försökt komma tillbaka som löpare men inte lyckats förrän nu. Vad är då receptet? Jag har kommit fram till att det bör bygga på tre grundingridienser:
1. Ta en kurs i löpteknik (natural running). Det håller dig skadefri.
2. Lägg om kosten till att ha fett som huvudenergi och kolhydrater som toppning vid behov. Det håller dig frisk.
3. Skaffa sällskap. Det gör att träningen aldrig eller sällan blir tråkig.

Det sista ska inte underskattas. Det var sällskapet som fick igång mig igen. Under året har jag haft förmånen att delta på både arrangerade löparresor med Team Nordic Trail och i spontana löpgrupper ofta i sällskap med Eleonor. Det senaste året har jag sprungit i Storhogna, Font Romeu i Pyreneerna, Jämtlandstriangeln och ett antal delsträckor på Sörmlandsleden. Jag har träffat mängder med olika löpare och jag kan konstatera att löpare i allmänhet och traillöpare i synnerhet - oavsett prestationsnivå - alltid är trevliga människor. Så efter en helg med positiv energi från Eleonor och Robert och ännu en härlig naturupplevelse ser jag fram emot många löparår framöver!

//Henrik Fröjd



Gourmet-löpare:)








TACK Henrik för din berättelse och jag håller helt med dig om att sällskapet är den viktigaste huvudingridiensen till ett lyckat långpass. Du är en fantastisk människa och jag ser väldigt mycket fram emot löparåren tillsammans med dig! Vi har ju redan två resor inbokade tillsammans. Edsåsdalen med Team Nordic Trail där vi ska värma upp med Jämtlandstriangeln på en dag och i juli drar vi till Frankrike och kämpar oss igenom Killians Classic! Ett stort grattis till ett år som traillöpare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar