torsdag 16 april 2015

Förberedelser inför första Ultran!


Det här med energi är det absolut svåraste att ha koll på inför så många timmar i skogen plus en hel del teknisk obanad terräng som kommer kännas i benen och ta ännu mer energi. Jag vet inte om det finns något rätt eller fel när det gäller energi. Det är så olika beroende på vem man pratar med. Och Det är extremt individuellt vad kroppen klarar av och vad man är van vid. Det finns ju vissa personer som klarar av att springa 7 timmar utan någon energi, typ Kilian Jornet  men honom kan man ju inte riktigt jämföra sig med:) (även om jag skulle vilja kunna göra det:)). Hans underbara flickvän Emelie Forsberg sägs ju äta kladdkaka under sina race, så it´s all up to you:)

Vad har jag då för taktik? Måste jag ha taktik? Räcker det inte med att jag bara ska ta mig i mål? Det är ju ändå min första Ultra, EVER! Men jag funkar inte riktigt så, risken finns att jag istället bara kör gärnet och hakar på Anna Eriksmo och Kristina Pálten och då lär ju väggen komma rätt fort. By the way, gå in och läs om dessa fantastiskt inspirerande kvinnorna, då förstår ni också att jag kanske inte ska ta rygg på dem, ännu!;)

Men som sagt, jag måste ha en taktik. Jag måste ha delmål. Så min tanke är att försöka hålla ett hyfsat tempo de första tre milen, för mig blir det då ca 10km/h För att sedan ha energi över (förhoppningsvis) till den riktigt jobbiga, svinga, leriga wildboar-banan! Och då får det gå som det går. Bara att bita ihop och köra, hoppas på att någon gång få se ett vildsvin:) 
Vad gäller energi så tänkte jag starta redan efter en timme att fylla på med något, därefter var 20:e minut. Då blir också det en liten sak att längta till om jag nu skulle känna mig trött. 

Ett önskemål är ju att ta sig i mål på 7 timmar, är det möjligt? Ska jag inte lära mig någonting av misstaget jag gjorde på Lidingöloppet (30K) då det också var första gången jag sprang så lång och satte en tid på 2.45 men kom i mål på 2.50 och blev besviken över det. 
Kanske ska jag bara låta tiden vara osagd? Kommer jag i mål och fortfarande är lycklig så är jag nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar