torsdag 16 oktober 2014

Intervall- och backträning!

Idag testade jag ett nytt träningsupplägg som jag hittat på nätet. Det gick till såhär:

Uppvärmningslöp 3km

1 Serie:
3st backar á 60s, joggvila ned
2*1000m, 90s ståvila emellan
3st backar á 60s, joggvila ned

Gör denna serie 2ggr med 3 min vila mellan serierna.

Nedvarvningslöp 2km




Utvärdering:
Riktigt jobbigt, just med långa intervaller emellan så suger det verkligen i lår och rumpa när man ska på backen igen.
Jag valde en rätt brant backe med lite roligare teknisk terräng. Mycket rötter lerigt parti och mossa. Detta gjorde att det var lite svårt att jogga nedför så jag gick/halvjoggade ner vilket fick bli min vila, nog så jobbigt.

De två första 'tusingarna' höll jag ett 4-tempo, och de andra två höll jag 4.30-tempo, då var jag helt slut i benen. Sen de sista backarna var verkligen att pressa sig själv det sista.
Det blev lite ungefärligt med vilan emellan eftersom jag var själv. Men jag blev riktigt slut iaf. Superroligt pass som jag definitivt kommer göra igen!
Tummen upp för mig och ett väl genomfört intervallpass!

Sprang i mina nya Inov-8, f-lite 240. Riktigt sköna, fick grym markkänsla och kunde därför jobba extra mycket med tekniken.Inga riktiga trailskor men det funkade när det inte var så blött och att jag bara körde backe i skogen, tusingarna körde jag på grusväg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar