lördag 1 augusti 2015

AXA-Veckan!

Kl 7 tidig lördagsmorgon körde jag in på Åda gård för att hämta upp mina goda vänner Jennifer och Anders för att äntligen få starta Axa-veckan i Åre. Bara ett antal timmar i bilen sen e vi där! Men att sitta i bilen med sköna vänner och härliga samtal (och kaffe) så går tiden rätt fort! Vips så var vi framme. Inkvarterade på Åre Holliday club i deras "strandhus" och feta skinkan inhandlades för veckan, hahaha!

Tanken med denna vecka förutom skönt häng med teamet och raceweek var att ta hand om Asher och Joel som flög hit från london och Vivobarefoot. Visa dem våra underbara svenska fjäll och testa nya heta trailskor från vivobarefoot som kommer på marknaden 2016.

Denna plats gick jag ner till några mornar när de andra sov. Stranden precis nedanför huen. En lugn stund och lite yinyoga för att få ordning på kroppen. Och även skönt att få reflektera en stund innan dagen drar igång.
Asher från Vivobarefoot diskuterar och berättar om skorna som vi ska få testspringa och även storyn bakom hela Vivobarefootconceptet. Efter samtal och lunch var det bara att ta sig upp på Åreskutan och pröva.







Magi! Run, laugh and play! Helt underbara timmar uppe på skutan med gänget och helt underbara skor att springa i! Känslan man får när man springer i barfotaskor är helt fantastisk. Frihetskänslan och markkontakten gör att man springer lätt och fritt och får ett helt annat flow i löpningen. Svårt att gå tillbaka till skor med dropp och dämpning efter man sprungit i vivobarefoots skor. 
Efter sköna dagar med löpning på fjället blev det en del häng i huset med god mat, vin och skinkan såklart;) Efter några dagar tillsammans med grymma Asher och Joel från vivobarefoot var det dags att säga adjö och köra dem till flygplatsen. Men det dröjde inte länge innan huset fylldes upp av resten av teamet och det blev fullt hus igen.



Dags för första tävlingen. Vertical K. ca 5km och 1000höjdmeter med start från Åre torg och rätt upp på skutan till toppen! Vi hade två i teamet som sprang, Ola och Daryll. Shit vad de kämpade och galet vad jobbigt det såg ut. Men samtidigt blir man ju riktigt taggad så nästa år vill jag också vara med och tävla!Grymma prestationer av både Ola och Daryll.







En av kvällarna blev vi inbjudna till världens underbaraste kvinna och hennes familj. Bastubad och så hade de bakat bröd som de bjöd på nere vid sjön. Jag har nog aldrig bastat i en bastu med bättre läge. Helt magiskt vackert! Snacka om livskvalite!





Race nummer två under AXA-veckan, Inov8-sprinten! Tjohooo vad skoj! Var inte med och sprang, men nästa år definitivt. Det är rätt kul att bara stå och heja på de andra som springer och bara njuta av stämningen. Har sprungit en sprinttävling en gång i mitt liv under Wildboarhelgen och det var bland det roligaste jag gjort! Kötta på ända in i kaklet bara och sen var det över...svinjobbigt men också helt galet roligt!


Efter en god chilimiddag var det äntligen dags för teamets Ola Wallström att hålla sin föreläsning. Han är en grym föreläsare och inspiratör. Har ni inte varit och lyssnat på honom så gör det, nu!
Fredagen innan stora racedagen som vi alla var otroligt spända och nervösa över. En kort tur på fjället för att hålla benen igång. Veckan blev också lite annorlunda än vad jag tänkt när det gäller hur mycket löpning det blev. Endast torsdag blev löpfri. Jag som trodde att jag skulle vila mig i form innan fjällmaraton. Så jag var också nervös för att jag hade pressat kroppen med för mycket träning för att kunna prestera max på lördagen. Det återstod att se!
Så veckan började lida mot sitt slut. Fredagkvällen och dag inann race. Jag hade panik!!! Läs mer om mitt lopp i inlägget racerapport Axa fjällmaraton 2015.  Längtar redan till nästa år!

Puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar